5

ゆめみ「実はすごい順調なんだよね、キャラデザは彩色まで終わって、もうキービジュアル入っているぐらいだし」

寿季「マジか。こないだキャラデザのラフを見たと思ったらそこまでいってたとは……」

My grammar book says that the construction "たと思ったら" can’t be applied to the speaker. So why is the usage in this sentence possible, in which the speaker is talking about his own action?

For example, we can’t say 私は、うちに帰ったと思うとまた出かけた。

Could you please explain the phenomenon?

5

As for the sentence in question, キャラデザのラフを見た is about the state of their work, the latter half of the sentence implies that the advance of the production is quicker than the speaker expected.

Generally, X(だ)と思ったらY means the time between X and Y is shorter than expected. As such, the time is not under the control of the speaker. That should explain why 私はうちに帰ったと思うとまた出かけた is odd. The speaker decided to go out her/himself, so there should be no surprise as regards the time span.

Probably the rule for the non-applicability of the construction should be something along the lines of Y not being the speaker's voluntary action.

As an example, the following is possible:

• 私はこないだ日本へ帰ってきたと思ったらまた来月アメリカに行くことになった
  • I just came back to Japan a short while ago, and I have to go to the USA next month.

Here Y is not the speaker's action but the situation where s/he has to go to the US, and staying in Japan for a few months is shorter than the speaker expected.

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.