0

昨日私は十二時過ぎまで

1. 起きた
  2. 起きていた

I chose 1 in the above statement but it was wrong, 2 - 起きていた is the correct answer Why is b correct?

My Interpretation:
Yesterday I woke up just past 12 o clock.

Why is the ていた even considered in this kind of statement? I just woke up!

2

昨日私は十二時過ぎ起きた would have meant "I woke up after 12 o'clock". に marks a time point when something happens.

However, the first half of the actual sentence is 十二時過ぎまで, or "until after 12 o'clock". まで in a non-negative sentence refers to the continuation of some action or state.

• 5時まで働く
    to work until 5
  • この店は9時まで開いている。
    This shop is open until 9.

In your case, it's the "up/awake status" that has continued until after 12, and the continuation of the result of an instant action is expressed using the -teiru form.

昨日私は十二時過ぎまで起きていた。
I was awake until after 12.
(i.e., I woke up (probably in the morning) and that state continued until after 12)

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.