3

他のヒーローが俺くらい活躍をしてる現場なんて見たことがない

In this sentence, the main noun in the clause before なんて is 現場, so I would understand this sentence as "I haven't seen a place that the other heroes flourish as much as me". I understand the meaning conveyed, but I would have expected a structure like:

他のヒーローが現場で俺くらい活躍をしてるなんて見たことがない

Is my structure wrong? What am I missing?

4

As far as I'm concerned, relatives clauses are placed before the noun they modify unlike in English. 「他のヒーローが俺くらい活躍をしてる」 modifies 「現場」to convey the meaning A place where other heroes are doing as well as I am. As for your second sentence, I think it conveys another meaning because で marks the location of the action. Therefore, 「他のヒーローが現場で俺くらい活躍をしてる」means Other heroes are doing as well as me in the field. Finally, by adding 「なんて見たことがない」, it changes the meaning to I've never seen a scene where other heroes are doing as well as I am and I've never seen another hero do as much in the field as I do, respectively.

2
  • I think what threw me off at first was the lack of preposition to say "where/at/in", but I just remembered that it's actually a very common usage.
    – Simon
    Oct 11 at 2:38
  • @Simon - The second sentence would also sound more natural if you inserted some noun or nominalizer between してる and なんて, such as とこ(ろ) and の.
    – aguijonazo
    Oct 11 at 3:20
3

I think your understanding is (somewhat) wrong at the first place. I would say:

• I've never seen a field/crime scene where another hero is as successful as I am.

"他のヒーローが俺くらい活躍をしてる" modifies "現場" to convey the meaning "A place where other heroes are doing as well as I am..."

I don't know the context so I don't know if there's a (or, many) heroes that came to field/crime scene but struggles to success, but if that's so then yes it can be "他のヒーローが現場で俺くらい活躍をしてるなんて見たことがない". Which indicates that other hero hasn't done much in the field/crime scene.

Though, it changes translation a little bit:

• I've never seen another hero do as much in the field/crime scene as I do.

Still, the meaning is same.

0

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.