0

「もちろん偶然苗字が一緒だっただけとか、名前を騙ってるだけって可能性もゼロではねーですけども、何らかの関わりがあるという前提で考えるのなら、私や兄様の親戚筋ってところですかね?少なくとも、私や兄様と面識があるみてーですし」

What would be the meaning of the 「筋」in 「親戚筋」? Are there any other examples of this usage of 「筋」?

0
5

I think the 「筋」is used in the sense, if I were to give it a definition, of "an undefined set of people who shares a particular attribute". It means something like "quarter", "circle" or "community" in English.「評論家筋」("the critical community/circle") and「左翼/右翼筋」("the left/right-wing community/circle") are a couple of examples.

Here is the closest definition on デジタル大辞泉:

12 そのことに関係のある方面。「確かな―からの情報」「消息―」

(The literal translation of the definition: "a quarter related to a given matter".)

From this meaning derives a use of the word, which I think is relevant here, as a means to avoid a direct reference to a specific person by instead naming the circle/community/quarter they belong to.

On this point, the prestigious 広辞苑 is more observant. On my digital copy, in its entry for「筋」, it has this:

⑥具体的に名をあげず、ぼかして指示するのに使う語。つながりのある方面・関係の者。

(And for good measure, it gives「親類筋」 as an example for this sense.)

So, to address the sentence in question,

私や兄様の親戚筋ってところですかね

reads like "I guess they must be someone from the circle of relatives of me and my brother's"

while

私や兄様の親戚ってところですかね

would have read like "I guess they must be a relative of me and my brother's."

I'm hardly confident that I was able to illustrate the effect of the「筋」fully and naturally with the comparative translation, so let me try to supplement it by adding that the version with「筋」sounds even more speculative and tentative about the identity of the mysterious person than the 「筋」-less one.

3

I think 筋{すじ} here means something along the lines of "family line" or "lineage". Jisho.org defines it as:

Noun 7. lineage; descent

Google/Oxford 日本語辞書:

血統。血縁。
 「源氏の―を引く家柄」

デジタル大辞泉(小学館):

家系。家柄。「貴族の―を引く」

親戚筋 means relatives from a common family line. There are some similar/related words:

家筋{いえすじ}: roughly means "family" or "pedigree"

血筋{ちすじ}: "lineage", "blood", "bloodline".

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.