0

前田は僕に辞書をあげた。
前田は僕に辞書をくれた。
前田は僕に辞書をやりました。
Maeda gave me a dictionary.

These sentences have the same meaning. The first sentence used "ageta" as a verb, the second used "kureta", and the third used "yarimashita". What is the difference between these sentences? Are all of these sentences correct?

2
1

Having an understanding of the 上下関係 and うちそと in Japanese culture might make this easier to understand.

There will always be exceptions but a simple way of thinking about it is:

• くれる if you are the receiver. This is also true if the receiver is someone from your うち and the giver is from your そと (like a family friend giving something to your kid).
  • やる emphasizes the lower status of the receiver. So it's usually used if the receiver is an animal, or if used as an accessory verb, to make it especially humble.
  • あげる for all other cases.

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.