1

寒くなってきました

I learned the grammar "verb-te + ikimasu/kimasu" which means doing something and going back or the other. I searched up the grammar and it also means "becoming/start to". 寒くなって already means becoming cold. What does kimashita mean in the sentence above?

1

3 Answers 3

1

Both answers that the previos two users replied are correct I think.

To confirm which meaning this sentence implies, we would need more context. Like for example:

If the sentence looked like this 最近、寒くなってきましたね Then that means that recently it started getting cold.

However, if it were like this 冬に入ってから、だんだん寒くなってきました Then it would imply a gradual slow change.

Without context, it could mean any of these meanings.

0

I think the best English interpretation is "It has started to get cold."

The state of becoming cold has come.

0

It means, "it's been getting colder and colder (from the past) until now". On the other hand, 寒くなっていきます means "it will get colder and colder from now on".

You must log in to answer this question.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged .