7

同級生の男の子を全部束にしてもかなわないほど頻繁にハリーは散髪させられたが、...
Harry was made to get a haircut so often that even if you made the boys in his class into a complete bundle it would not rival it

The meaning is clear (I think): "Harry was made to get a hair cut more often than the rest of his classmates put together", but there's no way I could have made this sentence myself.

There are two parts that are confusing me:

1. I can't find 全部束 in the dictionary (bilingual or monolingual). It doesn't have that many hits on Google either. Is this a common word/compound? Some other examples would help, please.
  2. I'm not comfortable with the use of the verb かなう. "To rival" implies some sort of competition. I feel I had to stretch the meaning a bit to get the English translation. Again, I think some similar examples of this usage may help me to feel happier about this verb.
7
  1. 全部 here works as an adverb. It's functioning the same way as in...

髪を全部まとめる
ケーキを全部食べる

「[束]{たば}にする」 means "put ~~ together". This 束 is like "a group/bunch (of people)". cf: 「束になる」

子供たちが束になって掛かってきた。
The children「attacked me in a group [⦅口⦆ganged up on me].
(プログレッシブ和英中辞典)

1. I think かなう ([敵]{かな}う) here means "match" "equal" or "compare" (「[匹敵]{ひってき}する」).

彼にはかなわない。 I am no match for him.
彼にかなう者はいない。 No one can match him. / He has no equal/rival.

同級生の男の子を全部束にしてもかなわないほど頻繁にハリーは散髪させられたが...
I'm not comfortable with the use of the verb かなう. "To rival" implies some sort of competition.

意味は分かるんですけど、私も、ちょっと変な文だなっていう感じがします。「散髪の頻度」で、人に「かなう」とか「かなわない」とか、あんまり言わないと思うので・・・

|improve this answer|||||
  • Part 1 makes perfect sense, thanks. I'm still not sure about part two. Your two examples still imply competition. It sounds like a rather poetic way to talk about the frequency of a hair cut. – user3856370 Dec 28 '19 at 17:35
  • Ah. Just seen your edit. It seems you think it's a bit strange too. – user3856370 Dec 28 '19 at 17:36
  • 3
    男の子を全部束にしてもかなわない まで読むと、「ケンカとか、腕力の話かな?」って思ってしまいますよね・・・ 「[及]{およ}ばないほど...」とかのほうが自然かも、っていう気もします、「同級生の男子全員の回数を合わせても及ばないほど...」とかどうですかね・・ – Chocolate Dec 28 '19 at 17:49

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.