2

だから僕は、たまに彼を昔の僕と重ねていた。

重ねて:
1. 同じ行為・事態をもう一度繰り返すさま。再び。文章語で、多く手紙や公式の発言に用いる。 「 -要望する」
2. この次。今後。 「 -は泥鰌(どじよう)にてもあれ、鮠(はえ)にても候へ必ず持つて伺候致さうずる/狂言・鱸庖丁」
(Source)

The context is the narrator finds his classmate quite similar to his former self. So point 1 fits the above sentence.

Could I translate it as follows:

That's why I sometimes saw my former self again in him.

Thank you for the guidance.

• 1
    Why look up the adverb 重ねて, not the verb 重ね ? – Chocolate Oct 4 '19 at 2:26
6

重ねて in 重ねていた is not an adverb but the te-form of the verb 重ねる.

Here (~を‥と/に)重ねる means "to identify ~~ with‥" "to see ~~ in‥" (≂重ね合わせる), hence the translation:

That's why I sometimes saw my former self in him.

• Thank you for the guidance. I'm totally a beginner, even though I have read the te-form, but I still got confused. I'm grateful for your kind explanation. – Amanda Zhang Oct 4 '19 at 2:41
3

This 重ねて is a simple te-form of the verb 重ねる, followed by いた that makes the past-progressive form (expresses a past habitual action in this case). Or you can say this is the past-teiru-form of 重ねる. Here, 重ねる means "to identify with someone" or "to project someone into ~".

That's why I sometimes projected him into my past self.

As you have cited, 重ねて also has a lexicalized usage ("once again"), but you can forget it for now.

• あっ また遅かったぁ~.... – Chocolate Oct 4 '19 at 2:39
  • Thank you, I can understand a bit more now. I'm grateful to join this forum, I learned a little by a little. – Amanda Zhang Oct 4 '19 at 2:39

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.