3

日本人には________かもしれないが、私たち外国人にとっては、_________はとても大変なことです。

So I answered the first blank with 漢字が簡単に書ける and the second one with 漢字を書くの.

My Japanese teacher, who is a native, told me that it should be 漢字が簡単 because this には functions as にとっては.

She then proceeded to say that the subject of potential verbs would normally be は (if I heard it correctly).

But I have seen countless sentences like 私にはできる and 私には分かる, which both mean the same as 私はできる and 私は分かる respectively (I think). So why is 書ける a big no no in this context? I feel like the second part of the sentence is saying 私たちにはそんなにできない.

I don't think my Japanese is good enough to ask her questions and understand her reply yet.

2
  • 日本人には漢字簡単に書けるかもしれないが、私たち外国人にとっては、漢字を書くのはとても大変なことです。
  • 日本人には漢字簡単かもしれないが、私たち外国人にとっては、漢字を書くのはとても大変なことです。

First, the particle after the first 漢字 should usually be は (although が is not entirely incorrect), because だが/が/けど/etc does not introduce a subordinate clause, and は after 日本人に is a contrast marker. The topic is 漢字(を書くの) throughout this sentence.

In my opinion, both sentences make perfect sense, but the latter looks a little more concise and natural. This is because there is a clear contrast between 日本人に and 外国人にとって, and thus it's natural to assume these に and にとって are serving the same function. This way, we have a clean and straightforward contrast, "To Japanese people, kanji may be easy, but to us foreigners, writing kanji is very difficult."

に and にとって are completely interchangeable in this sentence:

• 日本人に(とって)は漢字は簡単かもしれないが、私たち外国人に(とって)は、漢字を書くのはとても大変なことです。
  • "The topic is 漢字". Not really since it is repeated. Strictly speaking 漢字 would be the topic if we had: 漢字は 日本人には [...] が、私たち外国人にとっては [...]. Then 漢字は = topic, other 2 は = contrast. No? – Mathieu Bouville Feb 5 at 8:58
  • Yes strictly speaking the topic of the first half is 漢字 and that of the second half is 漢字を書くの, but what I wanted to say is both clauses share the similar patterns with similar topics. – naruto Feb 5 at 15:02

Your Answer

By clicking "Post Your Answer", you acknowledge that you have read our updated terms of service, privacy policy and cookie policy, and that your continued use of the website is subject to these policies.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.