2

最後の質問が解けたところで、試験終了のチャイムが鳴ったんだ。

What does で after ところ mean ?

6

One of the definitions of ところで is 「時に(ときに)」 'at the time of ____', 'as _____ happens/happened'.

'As I solved the last question, the bell ending the test sounded.'

• Thanks. But can I use ところに instead of ところで ? – Kiw Feb 1 at 3:23
  • @Kiw This should answer your question: japanese.stackexchange.com/questions/18967 – BJCUAI Feb 1 at 4:48
  • so I have just read it. Could I ask for the accurate information ? 1.I think ところで and ところに is interchangeable, isn't it ? 2. From the link, I'm not sure what is the difference between " Time " and " Location in time " ,but I think "Location in time " stresses that something occurs within an action. And I think " Time " just implies that when an action being processed something occurs. Is that right ? Sorry if my sentences are vague. – Kiw Feb 1 at 16:56
-1

It is the 連用形{れんようけい} conjugation form of the auxiliary だ, ( the auxiliary だ denotes assert/conclude something ), here what is omitted after で is

最後の質問が解けたところであった時、試験終了のチャイムが鳴ったんだ。

Meaning,

When it was the time I finished the last question, the bell rang to let the test takers to know it was a finish time.

• 2
    このデは「鳴った」を修飾していますので、ダの連用形のデではなく活用しない助詞のデではないでしょうか。「今日は日曜日で学校は休みだ」のデはダの連用形ですが、「海で泳ぐ」や「18歳で成人する」のデは助詞です。 – naruto Jan 26 at 0:05
  • @Naruto 成程。お張りになったリンクの格助詞の2番相当ですかな?確かに連用形を取る助動詞ではちと難しいですかな^^。勉強になりました(m_m)。 – Kentaro Jan 26 at 0:17

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.