2

何{なに}がXですか。
Xは何{なん}ですか。

What are the different nuances associated with these two phrases?

4

Although both sentences could be translated as, "What is X?", a fuller explication reveals the differences.

何【なに】    が   X です  か。
what [SUBJ] X [is] [QUESTION]

Grammatically, the "what" is the subject of this sentence -- the 何【なに】 is the word marked with が, the subject particle. So we know that this question is about the 何【なに】, and the "X" is a descriptor of that 何【なに】.

Here, we know what X is. We could be asking what things are X. For example, if we assume that X = "dog", then we might be asking:

• "What [of the things we see around us] are dogs?"

X  が   何【なん】   です  か。
X [SUBJ] what  [is] [QUESTION]

Grammatically, the "X" is the subject of this sentence -- the "X" is the word marked with が, the subject particle. So we know that this question is about the "X", and the 何【なん】 is a descriptor of that X.

Here, we don't know what X is, and we are asking about it.

• "This thing, X, what the heck is it?"
  • Ty, I got it. Does the second explanation hold in the case of X何ですか。 – Davide La Vardera Oct 9 '18 at 18:50
  • I managed to find a different explanation at link, examples 1a and 1b. I'm confused now T-T – Davide La Vardera Oct 9 '18 at 19:13
  • 1
    The second explanation seems that for Xは何ですか instead of Xが何ですか (What's the point, when X is whatever?). – user4092 Oct 9 '18 at 23:32

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.