2

「空港の人がもう一度搭乗券確認したと私に。。。」

通させた? 通してあげた? Is that right? Are there more ways of saying this? In the most natural way possible please.

• わたしに・・・させていただけませんか, わたしに・・・させてくださいませんか – K. Broflovski Jun 13 '18 at 17:42
  • ありがとう、質問ではないだけど、「私に通させていただいた」とは大丈夫ですか? – holyeyeolo Jun 13 '18 at 17:48
  • 質問に let = 過去、 "how should I ask someone to let me through" と違う。 – holyeyeolo Jun 13 '18 at 17:51
  • Causative structure in Japanese can mean make s.o. do something, but it can also mean let s.o. do something. Example from the internet: 全部食べさせた。Made/Let (someone) eat it all. See:guidetojapanese.org/learn/grammar/causepass – ajsmart Jun 13 '18 at 21:37
4

To mean "(Someone) let me through", you can say...

「私を[通]{とお}した」
「(私を)通してくれた」

[通]{とお}した is the past tense form of the transitive verb [通]{とお}す.

If you want to use causative, you can say 私を通{とお}らせ(てくれ)た. The present form is 通らせる. This is the causative form of the intransitive verb 通{とお}る. (But I think [通]{とお}し(てくれ)た is more common.)

空港の人がもう一度搭乗券確認したと私に

確認したと is grammatically incorrect. If you're trying to say "After they checked my boarding pass one more time, they let me through", you can say...

空港の人は、もう一度搭乗券を確認すると、私を通し(てくれ)た。
空港の人は、搭乗券をもう一度確認したあと、(私を)通してくれた。

• 1
    There's a lyric ♪ちょ~っと[通]{とお}してくだしゃんせ~ in a わらべ歌 (nursery song) 「通りゃんせ」 – Chocolate Jun 14 '18 at 2:20
  • Why is it gramatically incorrect though? Also, how is 通す different from the causative form of 通る? – holyeyeolo Jun 14 '18 at 8:14
  • 2
    The conjunctive particle と for "When/If" should be attached to the dictionary form, not the past form. So it should be 確認すると. You can also say 確認したら, 確認した[後]{あと}, or 確認してから. 通す is transitive for "let ~ pass, let ~ through, pass ~ through" etc. 通らせる can mean these too, but 通す is more commonly used. And they are often uninterchangeable, eg ◎「独身を通す」「光を通す」「客を部屋に通す」✖「独身を・光を・客を部屋に通らせる」 – Chocolate Jun 14 '18 at 13:28

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.