3

外国人人材が日本の産業に欠かせない存在になる中、どうやって優秀な人材を獲得し、定着してもらうのか。企業だけでなく、国としても戦略を考える時がきているのかもしれない…取材を通じてそう感じました。

The two verbs that it could be (欠かす and 欠く) are transitive but in this sentence it doesn't seem to be a transitive verb...?

3

欠かせない means "essential" "indispensable" "necessary".

Dictionary form -- 欠かす (transitive) "miss" "lack"
→ Potential form -- 欠かせる*
→ Negative Potential -- 欠かせない "can't miss/lack" → "essential"
* ([可能]かかせる is mentioned in デジタル大辞泉「欠かす」. Usually used in the negative form.)

I'm pretty sure you know you can use "object + が + transitive potential", as in:

「(私は)日本語ます。」 "I can speak Japanese."

Likewise, you could say:

「外国人人材欠かない」
"(we) can't lack / do without foreign workers" → "foreign workers are indispensable"

... But your example should be parsed:

外国人人材が{(日本の産業に欠かせない)存在に}なる

外国人人材 is the subject of なる, not 欠かせない. (日本の産業に欠かせない modifies 存在.)

欠かせない〇〇 can be rephrased as 欠かすことのできない〇〇, or 欠くことのできない〇〇 using transitive 欠く.

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.