4

今日何を食べたいですか
What do you want to eat today?

In other words, what would happen if I say:

今日何は食べたいですか ?

今日何が食べたいですか ?

(I want to know the rough meaning of the sentence even if the sentence is wrong.)

6

You can say...

今日は何食べたいですか?
今日は何食べたいですか?

を is the object marker. You can use が here instead, since が can mark the object of the ~たい form verb.

Your second sentence:

今日何食べたいですか?

would be incorrect. You don't use the topic/contrastive は for a question word.
◎「何が~~?」 ◎「誰が~~?」 ◎「いつ(が)~~?」etc.
×「何は~~?」 ×「誰は~~?」 ×「いつは~~?」 etc.

As you know, は is basically the topical/thematic particle (主題の「は」) or the contrastive particle (対比の「は」), and can replace が, を. But it can't be attached to the question word 何、どこ、誰、いつ etc... (cos 何、どこ etc. can't be a topic/theme of a sentence, nor can they be contrasted with some other element of the sentence.)

• So both 今日は何を食べたいですか? and 今日は何が食べたいですか? would sound okay for a native speaker? – alex May 17 '18 at 13:33
  • 3
    そうですね、both sound okay to me. I think 「何食べたいですか」 is a bit more common, though. – Chocolate May 17 '18 at 13:36
0

While both 「は」 and 「が」 as particles are "subject indicators" (please take note that I am not sure of the actual linguistic term for this), they emphasise different things.

「は」places emphasis on what comes after it, ergo:

今【いま】はいいかんじです。

(I feel) good now.

今日【きょう】は疲【つか】れます。

(I) am tired today.

In your hypothetical example, you'd be placing emphasis on 「食べたい」, as in "What do you want to eat?" It feels like asking if you want to eat "what".

As ericfromabeno states (along with Chocolate's very helpful answer), using 「は」for this kind of statement is unnatural. I think 「を」is still more appropriate particle to use in this sentence.

「が」places emphasis on what comes before it, ergo:

チョコレートが好【す】きです。

"I like chocolate."

気分【きぶん】が悪【わる】いです。

"I feel bad."

Your hypothetical example places the emphasis on 「何」, as in "What do you want to eat?"

• Thanks a lot for the awesome answer. So using 「は」or「が」is not wrong. It just puts emphasis in different elements? (Maybe some of them would sound strange to a native speaker?) – alex May 17 '18 at 12:57
  • 2
    I have heard and seen 今日何が食べたいですか ? before, but the は version just sounds wrong to me. Using は there makes it sound like you're asking "Do you want to eat some 'what', today?" ^_^ – ericfromabeno May 17 '18 at 12:58
  • I hoped that by using the term "hypothetical", I would emphasise that they are not very common usage -- but I'm intrigued to see that 「が」is sometimes used in this particular statement. Seeing this statement with 「は」feels so unnatural, personally... – 333 May 17 '18 at 13:49

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.