1

私の means my? So why does it appear in this sentence?

方こそ聞きたいですね 

Which translates to 'How? That's what I'd like to know.'
Can Someone please give me a break down of this sentence?

Thank you :)

2
  • 2
    How do you read 方? Please take a look at japanese.stackexchange.com/q/11023/1628 (and the comments on the answer). Does this help?
    – Earthliŋ
    Commented Jan 16, 2018 at 8:17
  • 3
    translates to 'How? That's what I'd like to know.' -- Where did you get the translation?
    – chocolate
    Commented Jan 16, 2018 at 11:49

1 Answer 1

4

The 方 in the noun phrase "Xの方" designates X as a "side" involved in a given matter or event. It is used to highlight the division of a matter/event between its participants, and picks out particular one of them.

So in「私の方こそ聞きたいですね」, "私の方" picks out "私" (as the subject of the sentence) from among the participants/sides, with the event in question being the present conversation.

The sentence says it is 私, not other participant(s)/side(s) in the conversation -- namely, "you", presumably -- who should want to ask the question (whatever that is). Translation:

That's what I would like to ask. (with emphasis on "I")

Here the の is the genitive particle: "私"→"I"; "私の" → "my"; 私の方→"my side"

You must log in to answer this question.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged .