2

先日、同級生は飼い犬を学校に連れてきました。

彼の飼い犬はゴールデン・レトリバーで、すごく可愛かったです。

学生達に撫でられたり、甘えられたりすることがとても好きだったので、授業中に教室を走り回っていて、皆を迎えに行きました。

甘えん坊ですね~!

I posted that entry on Lang-8 and someone corrected my use of は to が so

先日、同級生飼い犬を学校に連れてきました。

to

先日、同級生飼い犬を学校に連れてきました。

while other people said it was fine. I'm confused on which one I should use in this sentence.

3

You have to use が if this is the first sentence of your essay. By using が, you're introducing this 同級生 in the universe of discourse. See: What's the difference between wa (は) and ga (が)?

Using は sounds fairly awkward to me. In this case, 同級生は is like suddenly saying "the classmate". 同級生が is like "a classmate (of mine)".

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.