0

あなたが今まで行ったことのある観光地を紹介してください。

=> "Please present the places you have visited so far."

I think my translation should be correct and it wasn't much trouble to come up with it. However, I'm not really sure why there is

ことのある

Usually I would expect the construction た-form + ことが + ありました like 私は中国に住んだことがありました。

So what seems unusual to is the use of の instead of が and the use of present tense ある instead of past tense ありました.

Since the verbal complex "verb + ことのある" modifies the noun 観光地 I could imagine の acting in the same function as here:

子供の描いた絵です。 vs. 子供が書いた絵です。

I'm just a bit cautious with this analogy since in these 2 examples above, the modified noun is the subject. I only rarely encountered this use of の in my textbook so far and I can't remember a situation where this was done with the object of a sentence (as it is the case in the sentence in question), so I don't know if this interchangeability of の/が applies here too.

Concerning ある instead of ありました, well, I'm a bit clueless right now.^^ It's the main reason though that I suspect that ことのある might not be a variation of the た + ことが + ありました pattern but instead something else.^^

2

You are correct about the construction た+ことがある but the particle が can change to の in relative clauses (as in your example) or in adnominal phrases (see below).

Therefore, a full sentence like 「私は東京へ行ったことがある。」 would change if part of it becomes a relative clause, like 「東京へ行ったことのある人はここにいますか。」.

The particle also changes when a phrase is modifying a noun. For example, the usual construction 「背が高い」 would become 「背の高い人」. 

In both cases, although it may be "correct" to use の instead of が, I think you will hear native speakers not doing it sometimes, particularly in casual speech. It's a somewhat technical point, and these are often ignored in normal speech.

• About ある , when you use the た-form in たことがる、you shouldn't use the past tense あった or ありました。The た-form already gives the phrase its past tense sense. Therefore, you should use ~たことがあります – kandyman Sep 21 '17 at 18:56

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.