5

What is the aspect in the following example for the word 窺う?

1. to await (one's chance)​ usually written using kana alone

彼は発言の機会をうかがった。

He watched for an opportunity to speak.

Does it mean:

1. He watched for an opportunity, but it did not happen.

2. He watched for an opportunity and he got one.

3. Whether he had a chance to speak or not, cannot be inferred.

Is it possible to form sentences distinguishing between the situation 1. and 2. using the verb 窺う? What form would it take?

• Interested both in terms of questioner and answerer but why write it in kanji if every dictionary says not to? – virmaior Sep 4 '17 at 6:01
  • 1
    @virmaior it should be pretty clear why: because there are two verbs with different meaning and kanji. And I'm asking about this specific one, not the other. It's listed in the jisho.org under this kanji and I refer to the jisho.org. Also "usually" does not mean always. Actually I encounter this kanji pretty often (although in the third meaning, but it has the same remark). What is your suggestion? – macraf Sep 4 '17 at 6:05
  • Use hiragana suggested by Japanese dictionaries? (dictionary.goo.ne.jp/jn/18017/meaning/m0u weblio.jp/content/%E3%81%86%E3%81%8B%E3%81%8C%E3%81%86 ) ? but maybe it's always written with kanji despite that ??? – virmaior Sep 4 '17 at 6:10
  • 1
    @virmaior Thank you. I will stick to the format I used originally. – macraf Sep 4 '17 at 6:11
  • The answer explains "うかがっていた”. And your question is "うかがった”.I think it's different. I am not sure though, I think "うかがっていた” is an observation., "うかがった” is an expression. In such case, I think the answer is 2. – user25382 Sep 5 '17 at 7:10
1

It would mean No.3 because this うかがう means "watch for an opportunity" and we can't infer whether he had a chance to speak or not without more sentences.

• 御回答ありがとございます。結論としては、No.3になのかも知れないですが、Macrafさんは”窺った”が事象内でどう広がっていくのかに関心があるようです。 – user25382 Dec 1 '17 at 23:03
  • そうですか。事象内でどう広が‌​っていくのかというニュアンスがよく分からないのですが、端的に答えるとこういう答えになると思います。 – Yuuichi Tam Dec 2 '17 at 3:53
  • 事象内でどう広がっていくと言う言い方は大げさかも知れませんが、例えば、ボクシングで"パンチを出すチャンスを窺った"とかにすると、本当に出すかは相手次第なのか、パンチを出さないにしても目線でフェイントを入れるとか、とりあえずパンチを出すとか色々あるのではないかなとそういう意味です。 – user25382 Dec 2 '17 at 5:06
  • なるほど。でも「うかがった」だけでそんな細かいことを表現できませんよね。それを表現するには、文章を付け足す必要があるのではないでしょうか。 – Yuuichi Tam Dec 2 '17 at 8:42
  • その前後の文章を踏まえたりした上でどういうアスペクトを持っているのかを回答にして欲しいのだと思います。まあ、そんなの決められないような気がするって思うのも普通な気がします。笑 – user25382 Dec 2 '17 at 9:23
1
+300

from goo:

うかが・う〔うかがふ〕【×窺う】の意味

[動ワ五(ハ四)]

1 すきまなどから、ひそかにのぞいて見る。「鍵穴から中を―・う」

2 ひそかにようすを探り調べる。「顔色を―・う」「ライバル会社の動きを―・う」

3 一部分から全体を推し量って知る。それとなくようす、状況を察する。

「意気込みのほどが―・われる」「その一斑 (いっぱん) を―・うことができる」

4 ようすを見て、好機の訪れるのを待ち受ける。「逃走の時機を―・う」

5 一応心得ておく。

「弓射、馬に乗ること…必ずこれを―・ふべし」〈徒然・一二二〉

6 調べ求める。調べ探す。

「近く本朝を―・ふに」〈平家・一〉

[可能]うかがえる

I think of the goo definitions, #4 gets your gist:

ようすを見て、好機の訪れるのを待ち受ける。
To wait in reservation of a good moment to intercede/arrive while viewing the situation.
(my attempt at translating this entry)

I certainly get the feeling that the word is describing the act of waiting in anticipation of an event or time, in a way that is not explicit or alerting. It implies a general sense of vigilance and of reserve. It does not necessarily imply that the subsequent action was successfully performed, but that the preparation of sensibility is being taken and achieved (such as waiting with tact, viewing in stealth, what have you) in order to obtain the result of moving into the next action (which in the case of your example, would be speaking).

EDIT: Wanted to expand because I feel I might not have answered the question in its entirety. I draw my conclusion not only from the meaning in entry #4 at goo, but as a combination of the other entries that pertain to this word. All of the meanings have a similar sense of 忍び寄る, or, to come creeping in opportunely. As I did state before, it does not give me any inference regarding what happens next. Therefore, I think the aspect of the sentence is like your choice #3, where the chance to speak or not cannot be inferred and needs to be more explicitly stated. To get the meaning of choices #1 and #2, you'd want to state it:

彼は発言の機会をうかがったけど、機会が来なかった。
He watched for an opportunity to speak, but it did not come.

彼は発言の機会をうかがって言った。
He watched for an opportunity to speak and then he spoke.

• 1
    Thanks for answering! I think it’s well analyzed in meaning. I read couple of answers and this one is close to my impression. But I’m not sure if OP and other people interested in are totally pleased with this answer. I am a matchmaker this time. – user25382 Dec 1 '17 at 23:22
  • 1
    Could not even tell if the word in question has actually been in your active vocabulary so long. – l'électeur Dec 5 '17 at 4:22
  • @l'électeur not sure if compliment or... – psosuna Dec 5 '17 at 17:09
  • ^ @l'électeur さんは、例文の「彼は発言の機会をうかがったけど、機会が来なかった。」「彼は発言の機会をうかがって言った。」が不‌​自然だっておっしゃってるんだと思いますが・・・(‌​特に二つ目の例文)。 – Chocolate Dec 6 '17 at 13:19
  • 1
    @Chocolateさん、なんとなく不自然な例文がいつも使いそうですね。実は僕も勉強中です。言葉が分かるけどあまり話すことはないから、自然な例文を作るのは僕に確かにちょっと難しいかもしれませんね。でも、僕に間違いないけどそういう使わないってことを言うのも、日本語をもっとよくなれるために大事なことなんですね。 – psosuna Dec 6 '17 at 16:57

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.