1

この女の人はペンチではなく、ハンマーを使っています。

I believe the sentence means "The woman is using a hammer, not a pliers". But I couldn't understand ではなく, how is this structure formed?

• 2
    In linguistics, this is sometimes called "metalinguistic negation". "Metalinguistic comparison" is a related concept: 先生というより学者だ ("[He] is more a scholar than a teacher.") – snailcar Apr 16 '17 at 5:00
1
  • で: The continuative form of the copula だ.
  • は: The topic/contrast marker は, which is optional but is usually placed here. では can be contracted to じゃ in casual settings.
  • なく: The continuative form of ない.
  • (て): なく can be followed by an optional て. In casual conversation て tends to be used, and in formal essays て tends to be dropped.

Put together this literally means "not being ~". Practically this can be used wherever a noun can be used in a sentence, and means "not ~ (but ~)". This can be used with adverbs, too.

• 彼ではなく私がやりました。 = 彼じゃなくて私がやりました。
  • 彼は壁を赤くではなく青く塗った。
  • ゆっくりではなく、急いで来てください。

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.