5

忘れてて良いのに

I understand this as: "You should forget about it"

But what does のに do?

11

のに is a conjunction that corresponds to "even though ~" or "despite ~".

(clause A)のに(clause B) = although A, B.

Unlike けど, it often (but not always) is followed by something regrettable/disappointing. Examples on JGram.

The latter clause is often omitted, and it implies the reality is something regrettable and contrary to the Clause A.

~のに。 = although ~, (something contrary), A, but..., I wish ~.

So 忘れてて良いのに means "You could have left it (although, in reality, you recalled and mentioned it)".

Examples:

• こんなに美味しいのに。 It's really delicious (and I wonder why you don't want to eat it)!
  • そんなに賢いのに。 You are such a smart boy (and I don't understand why you did such a silly thing)!
  • もっと頑張れば良かったのに。 You should have worked harder.
  • 空を飛べたらいいのに。 I wish I could fly.

See also:

-2

I can suppose the following situation.

A helped B out of his (her) hard situation.

B is one of the best A's friends, and A wants to be kind without being patronizing.

However, every time when B meets A, B shows his (her) thanks.

Then A says "忘れていいのに"

The full sentence could be "まだあなたは感謝を忘れないんですね。私は忘れていいと思っているのに(どうぞ忘れてください)。" = "You still owe a huge debt to it、but I sincerely want have you forget it."

"忘れていいのに・・・" implys such nuans.

2
  • 2
    あなたの一つ前の回答のところで既に「わかりました、迷惑ならやめます」とコメントさせていただき、同時に今までのあなたの回答へのEdit(私による編集が最新のもののみですが)を全てRollback(元に戻す)させていただきましたが、まだいけないでしょうか。。。ところで「せいをだす」は「 を出す」じゃなくて「 を出す」です・・・ – Chocolate Jan 10 '17 at 9:05
  • 7
    Editを拒否する姿勢はこのサイトの基本方針に反します。②何にせよPSにあるような議論はmeta siteかチャットでやるべきです。 – naruto Jan 10 '17 at 12:49

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.