6

全部の月は忙しいですか?

What that is supposed to say is: Will you be busy all month?

But I feel that using 全部 in this way might mean all of the months in the year.

So first, when talking about the entirely of a time period can 全部 be used in the way I've shown?

Also, if I wanted to say: Will you be busy for the rest of the month? How would word that?

8

Using [全部]{ぜんぶ} in your context might make sense, but it is not idiomatic.

If you want to ask someone if he will be busy for a month, you could use

[一ヶ月]{いっカげつ}の[間]{あいだ}ずっと[忙]{いそが}しいですか? (Literally) For one month continuously busy?

ずっと is an adverb that you can use which means:

continuously in some state, all along, the whole time, etc.

If you want to ask someone if he will be busy for a specific month, for example May, you can use,

[5月]{ごがつ}[中]{ちゅう}ずっと[忙]{いそが}しいですか? (Literally) During May continuously busy?

As @Flaw suggested, you can use 月末まで to mean the rest of the month as in:

[月末]{げつまつ}までずっと[忙]{いそが}しいですか?(Literally) Until the end of this month continuously busy?

• 2
    Good answer, but I would like to point out that [一ヶ月]{いっかげつ}[間]{あいだ} should be either [一ヶ月]{いっかげつ}[間]{かん} or [一ヶ月]{いっかげつ}の[間]{あいだ}, and [5月]{ごがつ}[中]{ちゅう}にずっと should be [5月]{ごがつ}[中]{ちゅう}ずっと or [5月]{ごがつ}[中]{ちゅう}はずっと. – Faily Feely Dec 3 '16 at 16:34
  • @FailyFeely Great points! I edited my answer. Thanks. – Rathony Dec 3 '16 at 16:36
4

I don't think you can.

I think you'd have to use something like:

• 一月[中]{ちゅう} - all January

For "rest of the month" I think you can use:

• 月末まで
1

I would say "今月はずっと忙しいですか?" .

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.