0

私はローマに住んでいた時に子供でした。

I didn't understand "住んでいた時". I would like a explanation about this structure and a translation.

• 6
    私はローマに住んでいた時に子供でした。 <- This sentence sounds a bit unnatural... (I'd rather say something like ローマに住んでいたとき、私はまだ子供でした or 私は、ローマに住んでいたとき(に)はまだ子供でした) Did you find it in your book/textbook? – Chocolate Sep 27 '16 at 0:30
  • 1
    Without は after 時に, it sounds like "It's when I lived in Rome that I was a child". – user4092 Sep 27 '16 at 11:25
  • Thank you for the answers, they helped me a lot! Your example sentences were very helpful, chocolate. – Dav7n Sep 27 '16 at 19:16
4

私はローマに住んでいた時に子供でした。
When I was in Rome, I was a child.

とき(に) means "when ~". See this article.

As you can see in the link, とき here is just a noun that means "time". So once you have learned how to modify a noun (e.g., using an adjective or a relative clause), you can use various ways to say "when ~".

As pointed out in the comment section, this sentence is a bit unnatural because the main subject (私は) and the main predicate (子供でした) are far apart.

• This is exactly what I needed, thank you for your answer, the link and your remarks, they are really useful! – Dav7n Sep 27 '16 at 18:52
2

As others have pointed out, the sentence sounds weird. To answer your question:

住む is the verb "to live".

= > 住んで is the "te" form of the verb — a verb form used in many ways.

= > 住んでいる is the "te-iru" form of the verb. This means "living".

= > 住んでいた is the past tense of the "te-iru" form of the verb. This means "was living".

時 is simply "time".

Therefore 住んでいた時 means "the time when I was living".

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.