3

ほんの時々私の中で顔を出し、しばらくすると消えてしまうもの。

My attempt at translation: "Every once in a while my inner feelings show themselves, only to disappear again."

The above was taken from the following dialogue:

けれども時々不満を感じることもある。 それは、いつも感じているわけではない。 ほんの時々私の中で顔を出し、しばらくすると消えてしまうもの。 けれどこれから長い人生共に歩んでいくためにあなたにも考えてほしい。

Translation provided by the source: "It is something that shows its face occasionally, and after a while it disappears again."

So 私の中で is a set phrase, followed by 顔を出し, another set phrase.

Could one replace the で with では instead, without changing the meaning, or are there any other connecting words/particles one could use? I am confused (unfamiliar) as to how the two set phrases back to back flow naturally, but I suppose this is a common usage?

• I see that you edited. It looks better. You can further put the "> " sequence at the beginning of a line that includes an example. That will make it look even better. – user458 Sep 28 '11 at 6:09
4

ほんの時々私の中で顔を出し、しばらくすると消えてしまうもの。
It is something that shows its face occasionally, and after a while it disappears again.

So 私の中で is a set phrase, followed by 顔を出し, another set phrase. Could one replace the で with では instead, without changing the meaning, or are there any other connecting words/particles one could use?

If you changed で to では, the meaning would change in the same way it usually does when changing で to では: there would be an implied contrast with things that aren't 私の中. Fairly literal translation from a random contrast:

• ... ポテトチップスというものは当時の私の中では珍しくて、物凄く美味しいものだった。
    ... To me, at the time, potato chips were a rare and unbelievably delicious thing.

The writer is presumably using では because they are aware that potato chips are not exotic or even all that delicious. There is an implied contrast between their naive past self and more worldly people to whom potato chips aren't such a big deal.

In this case, では would be harder to make sense of, since the paragraph is about a 不満 that other people are not aware of and the self spoken of is the current self: what would the contrast be with?

I don't think there's anything else you could replace で with that wouldn't change the meaning here, either. Maybe に, but that feels off to me. (However, other people may have other intuitions.)

I am confused (unfamiliar) as to how the two set phrases back to back flow naturally, but I suppose this is a common usage?

I don't think that 私の中で顔を出し itself is such a hugely common phrase, but both 私の中 and 顔を出す in the metaphorical sense are. Maybe it would be easier to think of these not as "set phrases" but rather consider the whole thing as a regular old phrase, where most of the nouns are metaphorical? Consider:

• [カフェで] [コーヒーを飲む]
    [Drink coffee] [in a cafe]
  • [学校で] [試験を受ける]
    [Take a test] [in school]
  • [森で] [熊と踊る]
    [Dance with a bear] [in the forest]
  • [私の中で] [顔を出す]
    [Show its face] [within me] (metaphorically)
| improve this answer | |
  • thank you for your explanation. What throws me off is how I read the で as establishing the place of action. So in my example, it's reading like "within me, its being exposed/showing itself". My brain is reading this as paradoxical, so I was trying to read the で in a different way. I guess because it's metaphorical, this example is slightly different and a little harder to grasp than the ones you listed. – yadokari Sep 28 '11 at 15:52
  • 1
    Ah, I think I see. It does require that the metaphors match up (e.g. 私の中 is a "space" in which things can 顔を出す and be observed to do so by 私). You can find a similar metaphor in English too, e.g. from Shakespeare's Winter's Tale: "The wrongs I have done thee stir/ Afresh within me..." – Matt Sep 29 '11 at 3:58

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.