2

「僕がついてればいいんですけど。いそがしいもんですね。」 はどういう意味ですか? 「ついてればいい」は辞書を調べてもまだよく分かりません。T。T

• 1
    Is it not いそがしいもんでね? (with no す) – Chocolate Mar 13 '16 at 3:06
  • Yeah, いそがしいもんでね means "'cause I'm busy" but いそがしいもんでね means "Wow, [somebody is] so busy!" – nodakai Mar 13 '16 at 9:39
5

僕がついてればいいんですけど。いそがしいもんでね。

ついてれば is a contracted form of ついてれば. (dropping い)

The ついて (dictionary form [付]{つ}く) here means "to accompany~", "to be with~".

「~ていればいい」, consisting of the te-form verb + いれ(仮定形 of subsidiary verb 居る) + ば(conjunctive particle) + いい(良い), means "It's good if ~~" "It'd be better if ~~" or "I wish ~~ could ~~", etc.

I wish I could be with you. (But I can't) because I'm busy, you know.

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.