9

時間があるなら、彼の画廊に寄ってみたら。

What meaning does たら have at the end of a sentence?

15

I think it's definition #8 of the 助動詞(auxiliary verb) "た" in デジタル大辞泉:

8 (「…たらどうか」「…たらいかがでしょうか」などの形で)助言したり提案したり勧誘したりする場合に用いられる。「この件は継続審議ということにしたらいかがでしょうか」
[補説]... 仮定形「たら」は、多く「ば」を伴わないで「雨が降ったら中止だ」などと使われ、「遅いからもう帰ったら」のように文末に用いられて8の意を表す。

たら is its 仮定形(hypothetical form). When used at the end of a sentence it indicates a suggestion, recommendation or advice, meaning "Why don't you ~~?" "You should ~~" "How about ~~?" You can think of it as the shortened form of 「~たらどう?」 or 「~たらどうですか?」

時間があるなら、彼の画廊に寄ってみたら。
(≒ 時間があるなら、彼の画廊によってみたらどう(ですか)?)
If you have time, why don't you drop by his art gallery?

• Very good answer. Helps solving my confusion too. – donguri Dec 13 '16 at 5:43
4

A verb + a postpositional particle "たら" is used when you suggest something.

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.