1

1. 頭が真っ白になる。何も考えられなくなる。意識が断線する。彼女は自由を奪われた。「檻の鍵は、どこ?」 息を吹きかけるように、囁くように耳元へ声を添えられる

2.学生は先生に名前を聞かれました。

How do I interpret this? Are they suffering passives?

Thanks!

1

Some verbs can take both a direct and an indirect object. For those verbs in passive form, the indirect object is (generally) marked with が or は and the direct object is marked with を.

Passive:

私が先生に名前を聞かれました

Active:

先生が私の名前を聞きました
  • I don't think this explanation is quite right. Normally passivization goes like が→に + を→が. Your sentences are of course correct, but what is going on is が→に + の→が. In particular, 先生が(私の)名前を聞きました→(私が)先生に名前を聞かれました. And usually, when you raise の→が it has the negative connotation. (私に->私が is also another possibility for this sentence.) – Darius Jahandarie Oct 18 '15 at 17:53
  • I think that is what I wrote? Maybe I didn't do it clearly enough. I don't think the の changing to が has anything to do with why the direct object is marked with を though. – Aurast Oct 18 '15 at 18:35
  • I guess I'm confused by what you mean by "the direct object of the action is marked with を in both cases". Isn't the direct object by definition what is marked by を? But anyways, I think what I was trying to point out as an inaccuracy (as opposed to unclarity) is "If there is no indirect object, then the direct object is what's marked with が in passive sentences." -- you can raise whatever you want in the active sentence to が in the passive sentence (aside from the original thing marked by が, of course), with variations in meaning. – Darius Jahandarie Oct 18 '15 at 18:40
  • Fair enough, as I said there are variations of usage. But I believe that most of the time the direct object of a passive structure will be marked by が (or は) if there is no indirect object specified (or better said, for verbs that do not take indirect objects). – Aurast Oct 18 '15 at 18:50
  • I rewrote my answer to hopefully make it clearer and more precise. – Aurast Oct 18 '15 at 19:21

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.