3

背景

数ヶ月前、私は地方の学会で学術発表をしました。先日審査の結果を知らされました。結局、通常通りに掲載されることにはならず、要旨としての掲載となるとのことでした。私が掲載を希望するかどうかを尋ねられましたが、私自身は他の研究に集中したいため、要旨原稿の掲載を断るつもりです。

質問

以下の日本語はメールの要旨を書くチャンスを断る表現として、相応しいですか:

○○先生

先日のメールを拝見させていただました。

わたくしの都合により、要旨原稿を書かないことになります。

わたくしの発表と原稿をご覧なさってくれて、誠にありがとうございます。

特に、「わたくしの都合...」の文章が丁寧または失礼な印象を与えるかどうかを聞きたいです。

もちろん、どんな表現がよいかは上下関係によるのですが、私は大学講師、相手は名誉教授でいらっしゃいます。

Background

A few months ago, I presented at a small academic conference in my area. The other day I heard the result of my presentation. Ultimately, they won't publish it as a normal article but they are willing to publish it as an "abstract." They are asking me whether I want this or not. I would like to focus on other research and refuse the opportunity to have it published as an abstract.

My Question

Is the following text appropriate or rude given the circumstances?

○○先生

先日のメールを拝見させていただました。

わたくしの都合により、要旨原稿を書かないことになります。

わたくしの発表と原稿をご覧なさってくれて、誠にありがとうございます。

What I am trying to say is:

X-Sensei

[Polite expression to indicate I received and read his e-mail ]

Based on my own circumstances, I won't be able to write the abstract.

Thank you for your time in listening to and reading my presentation.

Particularly, what I would like to ask is whether the わたくしの都合 sentence is polite or rude as a way of refusing.

Of course, what expression is appropriate depends on the [vertical] nature of the relationship. I'm a university lecturer, and he's a professor emeritus.

• It's confusing. Which 3rd sentence do you mean? :) – Askar Sep 29 '15 at 14:22
  • The third sentence in the quote, "わたくしの都合により、要旨原稿を書かないことになります。" (Is that confusing?) – virmaior Sep 29 '15 at 15:26
  • あ、そうか・・・「○○先生」を「1文」と数えるかどうか、で・・・ – Chocolate Sep 29 '15 at 15:30
  • なるほど、最初に日本語に書いていたから「○○先生」は文章と数えたのですが、英語に考えると非常に変ですね。(日本語の場合が分からない) – virmaior Sep 29 '15 at 15:32
4

How about...

○○先生、
先日はメールをいただきまして、ありがとうございました。
誠に勝手とは存じますが、今回の論文要旨の掲載はご辞退させていただきたいと思います。
私の発表と原稿をご覧いただきまして、ありがとうございました。

• 2
    そのあとに「また機会がございましたらよろしくお願いいたします。」とか「今後もご指導ご鞭撻、お願い申し上げます。」とか足したらいいかと・・・ – Chocolate Sep 29 '15 at 16:48

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.